I tillegg til å forsyne fergeforbindelsen Lødingen-Bognes med nødvendig mengde strøm for elektrifisering, vil den nye transformatorstasjonen (trafoen) gi en betydelig økning i tilgjengelig effektmengde for Lødingens innbyggere og næringsliv. 

Milepæl for elektriske ferger 

Med 16 km ny høyspentkabel fra trafoen gjennom vestre del av Lødingens bebyggelse er bordet dekket for Torghatten Nords splitter nye elferge MF Hinnøy, som settes i drift fra mai. Sambandet mellom Lødingen og Bognes blir dermed en milepæl for elektriske ferger, med en ladeeffekt på hele 9,2 MW. 

- Fergene må hurtiglades. Med effekten den nye trafoen forsyner, vil batteriene være fulladet på 15 minutter ved full kapasitet, sier Knut Fagerheim, prosjektleder i Noranett.

Økt forsyningssikkerhet 

- Vi kobler oss på sentralnettet og får en redundant forsyning. Det vil gjøre forsyningen sikrere med tanke på dårlig vær og feil som kan oppstå, sier Fagerheim. 

 Med et økende forbruk blant både næringsliv og private husholdninger er det viktig å sikre stabil og nok tilgang på strøm, men også å klargjøre for fremtidig utvikling. Lødingen trafo vil bidra til betydelig mer kapasitet i store deler av kommunen og åpne for nye muligheter for kommunens næringsliv. 

- Lødingen vil nå oppleve en forsyningssikkerhet av en helt annen dimensjon. I tillegg er det installert løsninger som slukker forbigående feil og kompenserer for feilstrøm, sier Fagerheim. 

Bygget for fremtiden 

Stasjonen er bygget med utgangspunkt i en modell fra Boltås trafostasjon. Formene er gjennomtenkte arkitektonisk og tar primært utgangspunkt i tekniske behov. Fasadens farge er grønn-nyanser, som blender godt inn med furuskogen i bakgrunnen. 

Det er sprengt ut 10.000 kubikkmeter i fjellet for at stasjonen skal bli godt integrert i den eksisterende skråningen og godt senket i terrenget. 

- Stasjonen vil bidra til en mer robust og fremtidsrettet infrastruktur, som legger til rette for både næringsutvikling og miljøvennlige initiativer i kommunen, sier nettdirektør Tony Molund. 

 

Hva menes med “nettinvestering”? 

Strømnettet vårt må oppgraderes for å kunne levere nok strøm til elektrisk transport, ny infrastruktur og ny næring og industri. Som eksempel krever elektriske ferger nye investeringer i nettet i tillegg til oppgraderingene som allerede er planlagt. Dette kan være investeringer i form av transformatorstasjoner, nye høyspenttraséer, nettstasjoner og lignende. Dette kalles nettinvesteringer, da vi ikke bare oppgraderer for dagens behov, men også for fremtiden. 
 
Noranett er et monopolselskap, og står ikke fritt til å avgjøre selv hvilke investeringer som skal gjennomføres eller ikke. Nettselskap har leveringsplikt. Det innebærer at vi er pliktig til å foreta investeringene når kunder forespør om dette. Dette under forutsetning av at kundene selv delfinansierer slike prosjekter (anleggsbidrag).